Skip to content

Co napisać do korektora w pierwszej wiadomości

Teksty do redakcji i korekty podlegają indywidualnej wycenie, dlatego już w pierwszym mailu do redaktora czy korektora warto podać jak najwięcej informacji, które pomogą przygotować ofertę. Na ich podstawie można ocenić zakres pracy, czas realizacji i cenę. Jeśli nie wyślesz tych informacji od razu, będzie trzeba o nie dopytać – dlatego w tym artykule podpowiadam, co napisać do korektora przy pierwszym kontakcie.

Co wysłać korektorowi do wyceny?

Każdy tekst jest inny i do każdego należy podejść indywidualnie. Warto wiedzieć, że na wycenę tekstu składa się kilka czynników i że wbrew powszechnej opinii liczba stron to mało konkretna informacja. Liczba stron wręcz nic nam korektorom nie mówi, bo tekst może różnie się układać w zależności od wielkości czy rodzaju fontu, dodatkowych elementów itp. Z tego względu prosimy o inne informacje, które pozwalają ocenić objętość tekstu i zakres pracy.

1. Podstawowe informacje o tekście do korekty

Napisz, jaki to gatunek i kto jest odbiorcą tekstu, możesz też krótko opisać jego tematykę. Zakres pracy będzie zupełnie inny dla newslettera biznesowego, workbooka do nauki języka obcego czy książki dla dzieci – i od tego będzie zależeć wycena.

Warto też dodać, jaką postać przybierze tekst: drukowanej książki, e-booka, publikacji internetowej? Będzie to przydatne dla oszacowania kolejnych etapów pracy (np. artykuł publikowany na blogu nie będzie potrzebował korekty po składzie, ale artykuł w magazynie już tak).

2. Redakcja czy korekta

Określ, jakiego wsparcia potrzebujesz. Czy ma to być redakcja językowa w Wordzie, czy może korekta edytorska już po składzie tekstu? A może wsparcie na wszystkich etapach procesu wydawniczego? Jeśli nie wiesz, czego Twój tekst potrzebuje, sprawdź różnice między redakcją i korektą. W razie wątpliwości dopytaj – rolą redaktora czy korektora jest również doradzenie, co będzie najlepsze dla danego tekstu. .

3. Objętość tekstu

To ważny element wyceny. Ale uwaga, nie chodzi tu o liczbę stron w pliku. Redaktorzy i korektorzy określają stawki na podstawie liczby znaków ze spacjami. Strona stronie nierówna (ze względu na różne wielkości i rodzaje fontów, wstawione grafiki itp.), a to daje nam dokładny obraz długości samego tekstu. Liczbę znaków ze spacjami możesz sprawdzić w „Statystyce wyrazów” w Wordzie lub za pomocą internetowych liczników.

Standardowy przelicznik stosowany w branży wydawniczej to:

  • 1 arkusz wydawniczy (autorski) – 40 000 zzs (znaków ze spacjami)
  • 1 strona znormalizowana – 1800 zzs (znaków ze spacjami)

Zazwyczaj teksty wyceniane są na podstawie liczby arkuszy, ale w przypadku krótszych tekstów (poniżej 2 arkuszy) może też być stosowane wyliczenie na podstawie liczby stron znormalizowanych (1 arkusz = ok. 22 strony).

4. Próbka tekstu

Najlepiej od razu przesłać fragment tekstu do wglądu, np. 2–3 strony. Dzięki temu redaktor czy korektor może wstępnie zapoznać się z treścią i ocenić zakres pracy, a na tej podstawie przygotować precyzyjną wycenę.

Możesz również spytać o wykonanie próbki redakcji czy korekty przez osobę, do której wysyłasz zapytanie ofertowe. Zazwyczaj wykonanie próbki jest bezpłatne i niezobowiązujące, a pozwala zapoznać się z trybem pracy danego profesjonalisty i sprawdzić, czy nadajecie na tych samych falach (to ważne, skoro przekazujesz swoje dzieło komuś, kto będzie dokonywał w nim zmian).

5. Dodatkowe informacje o tekście

Poinformuj, jeśli w Twoich materiałach pojawiają się dodatkowe elementy, np. graficzne (tabele, infografiki). One także podlegają sprawdzeniu i wycenie.

Napisz również, jeżeli tekst jest częścią serii – dzięki temu korektor będzie mógł dopilnować jednolitości między poszczególnymi częściami (np. w zakresie wyglądu okładek, tytułów rozdziałów albo innych rozwiązań).

Dodatkowo daj znać, jeśli oczekujesz poprawionego tekstu w konkretnym terminie, bo np. masz już ustaloną datę przekazania materiałów do składu lub druku. Redaktor lub korektor może mieć zapełniony kalendarz na kilka tygodni do przodu, więc dzięki temu będzie mógł zadeklarować dostępność i zaplanować pracę.

W którym momencie zgłosić się do korektora?

Zacznij szukać redaktora lub korektora z wyprzedzeniem, gdy dokonujesz ostatnich poprawek autorskich w treści i wiesz już, kiedy tekst będzie gotowy do sprawdzenia. Jesteś wtedy w stanie podać wszystkie informacje potrzebne do wyceny i rezerwacji terminu.

Pamiętaj, że jeśli zgłosisz się na ostatnią chwilę, to może się okazać, że wybrana osoba akurat nie ma czasu na zajęcie się projektem albo zapłacisz podwójną stawkę za pracę w tempie ekspresowym.

Co napisać do korektora w pierwszym mailu – podsumowanie

Jak widzisz, na oszacowanie czasu i zakresu pracy nad tekstem składa się kilka czynników:

  • gatunek i tematyka tekstu,
  • grupa docelowa,
  • forma (drukowana czy cyfrowa),
  • zakres pracy (redakcja, korekta czy pakiet),
  • objętość tekstu,
  • elementy graficzne,
  • termin realizacji.

Miej tę listę pod ręką, gdy będziesz pisać do korektora lub redaktora z prośbą o ofertę – usprawni to kontakt i wyeliminuje potrzebę dopytywania o szczegóły. Pamiętaj, że warto też dołączyć kilkustronicową próbkę tekstu, dzięki której można wstępnie zapoznać się z formą tekstu i stylem autorskim. Możesz też przygotować swoje pytania, np. o dostępność czy doświadczenie danej osoby.

Potrzebujesz redakcji lub korekty? Odezwij się – już wiesz, co do mnie napisać! Dla ułatwienia możesz też skorzystać ze specjalnego formularza kontaktowego ze wszystkimi pytaniami.